Teater

Teater Hobro

Teaterhold K:  For 3.-5. klasse
På dette hold introduceres teatret gennem leg og er derfor egnet for yngre elever og begyndere. Gennem sjove og udfordrende øvelser udforsker vi evnen til at spille roller, finde på dramatiske historier og samarbejde på scenen.
Vi klæder os ud og laver små forestillinger, som vi viser for hinanden, for hele tiden at blive mere trygge ved at stå på scenen. Gennem året arbejder vi derfor også på forestillinger der vil blive opført for familie og venner. Her er gode oplevelser, venskaber og sjov at hente, men også et krav om engagement og vilje til at være en del af et hold.

Teaterhold Z:  For 6.-10. klasse
På dette hold, der både er målrettet fortsættere og begyndere, dykker vi for alvor ned i teatret som udtryksform, men holder stadig et fast greb i fantasi og leg. Vi har det sjovt, men kan samtidig være seriøse og koncentrerede, når vi arbejder med karaktérudvikling, replikker, kropssprog, genrer, mm. Improvisation har en stor plads i undervisningen, og vi arbejder målrettet på at udvikle netop denne evne.
Vi arbejder forestillinger som vises for publikum, og deltager i arrangementer, hvor vi kan komme ud og huset og afprøve vores nye evner som skuespillere. Her er gode oplevelser, venskaber og sjov at hente, men også et krav om engagement og vilje til at være en del af et hold.

Teaterhold Q:  For 13 - 18 år
Hold Q er holdet, hvor elever der har brug for flere udfordringer, kan folde sig ud. Vi udvikler videre på de evner eleverne allerede har og arbejder i dybden med forskellige teaterformer og skabelsen af roller. Eleverne kommer til at stifte bekendtskab med dele af teatret de endnu ikke kender, blandt andet rollen som instruktør, scenograf og dramatiker. Størstedelen af undervisningen består af forskellige øvelser i improvisation. Et vigtigt redskab, da vi vil bruge det i forskellige sammenhænge – blandt andet, når vi skal i gang med at skabe forestillinger.
Når vi skal lave en forestilling, inddrages eleverne nemlig gerne i processen, og de vil ofte have større indflydelse på tilblivelsen af forestillinger der skal vises for publikum. Dette hold er altså for de elever der ønsker at arbejde seriøst med teatret sammen med et stærkt hold af andre unge med samme interesse. Nybegyndere kan stadig være med på dette hold – men som ny elev, skal man være klar på et højt niveau fra start.