Voksenundervisning

Der er aldrig for sent at lære at spille et instrument! Du kan få undervisning i næsten alle tænkelige instrumenter og sang rundt i hele kommunen, og det kan foregå både eftermiddag og aften.

Som noget nyt kan du i denne sæson vælge mellem et undervisningsforløb på 10 gange eller en hel sæson. Se priser her.

Hvis du vælger forløbet med 10 undervisningsgange, foregår det som soloundervisning, og du binder dig ikke for en hel sæson - til gengæld har du mulighed for at udvide undervisningsperioden.
Hvis du tilmelder dig en hel sæson, så kan du vælge mellem holdundervisning og soloundervisning.

For nogle fag er det muligt at leje et instrument med hjem, som du kan bruge i undervisningsperioden.
Efter tilmelding får du tildelt en underviser, og sammen finder I en opstartsdato og undervisningstidspunkt, der passer dig.

" Jeg har altid drømt om at lære at spille saxofon! Jeg startede for 33 år siden med at spille trompet, og dengang stod valget mellem trompet og saxofon. Siden da har saxofonen kun været en drøm, men i sommerferien tænkte jeg ’nu skal det være – der er ingen grund til at udsætte det’. Så jeg købte en saxofon.

En dag så jeg en artikel i avisen om Kulturskolens undervisning, og så meldte jeg mig til. Jeg går til undervisning, fordi jeg gerne vil lære det ’rigtigt’ og rettes til, inden jeg selv begynder at tillægge mig nogle dårlige vaner i mit saxofonspil. Jeg er ikke bange for at blive rettet på, for jeg synes, det er spændende hele tiden at lære noget nyt og rent faktisk opleve, at jeg bliver bedre og bedre for hver uge.

Musik gør bare noget godt, og det er jeg nok blevet mere bevidst om som voksen. Det er lige før, det virker lige så godt som vitaminpiller!
Da jeg var barn, var jeg også glad for musik, men dengang var der mange andre ting, der trak, så ofte var det først aftenen inden min undervisningsgang, jeg fik øvet mig. I dag er jeg meget bedre til at få øvet mig og også udnytte de små ledige stunder, - f.eks. imens maden simrer på komfuret. Og jeg prioriterer det, for jeg kan mærke, at jeg bliver glad af det – det er svært at være sur, når man spiller musik! Lysten er der til at øve og blive bedre, og det er motiverende, når jeg fornemmer, at der er udvikling "

Birgitte Kjær - voksenelev

At være voksenelev

Når du går til voksenundervisning på Kulturskolen bliver du mødt på lige præcis det niveau, som du er på, og vi taler om de ønsker, du har for at udvikle dig musikalsk. Vi fokuserer på at bruge musikken som et sprog, der jo mest af alt kommunikerer følelser, giver livskvalitet og heldigvis kan være vanedannende:-) Og så bliver du klædt på til at indgå i sammenspil med andre, hvis du ønsker det.

Oplevelsen af musik (live eller produceret) bliver ofte dybere, når man arbejder med at mestre et instrument, og du kan opleve sammenhænge/ligheder/forskelligheder på de forskellige musiktyper og genrer - både teknisk og oplevelses- / følelsesmæssigt.

Din livserfaring som voksen kan ofte give dig en fordel både i forhold til at kunne perspektivere i undervisningen og også i forhold til at holde overblikket i musikarbejdet.